MATOUŠ FRIDRICH
Creative Director / TRIAD Advertising / v oboru cca 9 let / člen ADC 5 let
Kavárna Pražírna
Prvotním Matoušovým snem byla novinařina. Lingvista z Ústí přišel dostudovat do Prahy žurnalistiku, ale diplomku už nedopsal. Cestu mu zkřížila kamarádská výpomoc v podobě vymýšlení headlinů u piva. Probudila se v něm duše textaře, objevil svou skrytou vášeň a novinařina mu najednou přišla jako jedna velká nuda. Jako další z mnohých si prošel líhní Ivy Bízové, na což moc rád vzpomíná, a vydal se do velkého světa reklamy.
TRIAD?
Triad byl tehdy ještě primárně tech-developerská firma. A já tam po roce praxe nastoupil jako „prvý ozajstný copywriter“, tak si ze mě na Slovensku utahovali. Začal jsem jim do FB appek ládovat sdělení, jak jsem se to naučil v Loosers :-). Nyní fungujeme ve dvou rovnocenných kreativních týmech, každý samostatně jako malá agentura a občas si vypomáháme. Pořád hledáme ideální model, ale ve výsledku se vždy musíš přizpůsobit poptávce, takže jsem se smířil s „věčným“ pohybem. Mým klíčovým slovem je lehkost.
ČESKO vs. SLOVENSKO?
Z mého pohledu jde v Česku o větší rozpočty a globálnější zaměření, větší zodpovědnost, a tím pádem větší opatrnost. Na Slovensku jsou budgety nižší, zaměření lokálnější, a tak si dovolí více riskovat. Někdy úplně zírám, co vše si na Slovensku dovolí a chytne se to.
TVŮRČÍ PROCES?
Měl jsem chvíle, kdy mě vůbec nebavila exekuce. Chtěl jsem jen vymýšlet. Zajímal mě jen brief a chrlit nápady, o zbytek jsem se moc nezajímal. Vím o sobě, že nejsem ideální dotahovač. Ale po zkušenosti s pozicí Creative Chief whatever, kdy jsem převážně „jen“ vedl a mudroval, jsem si uvědomil, že být u realizace vlastního nápadu a výsledek ovlivňovat až do finále je pro mě nesmírně důležité. Začalo mě to hodně bavit a v současnosti je pro mě asi nejvíc být u exekuce od začátku až do konce.
TRENDY?
Byly vize, že televize zabije rádio, digitál zabije televizi, Facebook zabije digitál a přitom vlastně nic neumírá a je to tu stále. Jen se to přizpůsobuje aktuálním potřebám. Televize má například v posledním období jednu z nejvyšších sledovaností v historii. Digitál si dnes v podstatě můžeme rozdělit na tradiční a nové formáty. Mám pocit, že si to spíš zbytečně komplikujeme. Nejdůležitější je podle mě síla a jednoduchost message.
SPECIALIZACE?
Líbí se mi, když má agentura svůj rukopis. Ne každá agentura je pro každého klienta. Nejvíc je ale ten match klient agentura a vzájemná důvěra. Pak se v podstatě agentura může pustit i do věcí, které nikdy nedělala, a výsledky jsou často nečekaně vydařené a hlavně prospěšné pro všechny strany.
Matouš je přiznaný pravdoláskař. Nebojí se jít do hloubky a to ho dělá velmi otevřeným naslouchačem potřebám druhých. Je milovníkem vystihování podstaty a jednoduchých headlinů. Říká, že lidé chtějí informaci a tu on jim chce dát v té nejčistší podobě. Proto ani nepřekvapuje, že má zálibu v tak dokonalém řemesle, jako je hodinářství. Obdivuje a s radostí si užívá náramkové hodinky s minulostí od renomovaných značek a ví o nich opravdu hodně. Až ho potkáte, zkontrolujte mu zápěstí…
#miniviews